Carxofes farcides de bolets, jamoncito i foie

Mmmm.. Aquest dissabte passat em vaig regalar amb un dinaret de dos plats que feia temps que volia provar de fer.

Aquesta recepta em va entrar pels ulls només veure-la! Estava esperant que La Línia Verda em posés carxofes en una de les seves capses per tenir l’excusa perfecta! La recepta base la vaig trobar a El Blog de Cuina de la Dolors, un web que us recomano. Però, com ja sabeu, de vegades tinc atacs d’inspiració gastronòmica i vario receptes segons el què se m’hagi pogut acudir o amb el què bonament trobo a la nevera. En aquest cas, la primera opció.

He de dir que només havia cuinat carxofes una vegada en la vida (m’hi he aficionat fa relativament poc, abans no podia ni veure-les!), així que vaig haver de tirar del gastropapaajuda per saber com es cuinaven. Però van quedar requetebones!!!!

Us ho explico:

Ingredients:

4 carxofes

Pernil ibèric (no sé, uns 30 o 40gr)

Ceba (amb una feu)

Bolets en conserva (mig pot, més o menys)

Foie (res, un parell o tres de culleradetes)

Pastilla d’Avecrem

Suc de llimona

Preparació:

Tallem petita la ceba i la posem a caramelitzar-se en una paella, amb oli, a foc mig-baix.

Per fer ceba caramelitzada, el millor és donar-li temps. Si aneu justos, sempre podeu accelerar el procés afegint-hi una mica de sucre, però es veu que la ceba ja té els seus propis sucres i quan treu tota l’aigua es caramelitzen sols. Total, que si teniu temps, deixeu fer la ceba, remenant-la amb una cullera de fusta de tant en tant. Sabreu que s’ha caramelitzat quan agafa un to marronós. I quan s’ha reduit molt, queda en no res.

Mentre caramelitzeu la ceba, podeu preparar la resta. El primer són les carxofes. Els tallem el cul i les puntes de les fulles, i retirem les fulles més exteriors. Les freguem amb suc de llimona: això ajudarà a que no s’ennegreixin. Les coem en aigua bullent durant 10 minuts.

Mentre les carxofes bullen, tallem petit el pernil ibèric i el saltegem.

Obrim els bolets en conserva i els rentem. Jo no tenia ni idea que els bolets en conserva s’havien de netejar, però em va dir el Miquel que un amic nostre farmacèutic li havia comentat que aquests líquids conservants on vénen són dolentíssims, i que és molt millor rentar les conserves abans de consumir-les. Apa, ja ho sabeu.

Tallem els bolets i els afegim al pernilet, i seguim saltejant. Hi afegim la ceba caramelitzada, i per últim, un parell o tres de làmines o culleradetes de foie. Barregem bé.

Passats els deu minuts de cocció de les carxofes, les hem d’escórrer bé. Això també és important, perquè si no es fa bé, les carxofes s’ennegriran quan les posem al forn. O sigui, vaja, que no us talleu. Jo les vaig agafar amb paper de cuina i les vaig apretar bé perquè treiessin tota l’aigua. Un cop escorregudes les carxofes, amb l’ajuda d’una cullereta, empenyem cap al fons les fulles centrals i els cors.

En el forat que hem fet a les carxofes hi posem el farcit.

Aquí teniu dues opcions. Jo vaig optar per la segona. Podeu arrebossar les carxofes amb ou i farina de galeta, i fregir-les. O bé podeu fer-les al forn. Per fer-les al forn, les heu de posar en una plata amb un parell de dits d’aigua i una pastilla d’Avecrem (per a que no els quedi el cul cremat). A 180º, uns 20 minuts.

Temps: 1 hora

Nivell: mig

Observacions: nosaltres les vam menjar de primer plat i ens en vam jalar dues per cap.

Un comentario en “Carxofes farcides de bolets, jamoncito i foie

Responder

